Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

lördag 13 juli 2013

Trollsländor

Roxana hade sett trollsländor i böcker och i animerade filmer och kände till det ryska ordet, стрекоза (strekoza). Men hon var osäker på hur dessa insekter såg ut i verkligheten. Vid ett tillfälle kallade hon ett bi och en geting på ett foto för стрекоза (strekoza, "trollslända").

Men häromdagen när vi va på promenad vid Albysjön såg vi flera trollsländor. Jag visade dem för Roxana.

- Не хочу стлекозу.
Ne xotju strekozu.
("Jag vill inte ha trollsländan")

sade Roxana som var lite trött.

Men nu vet hon hur riktiga trollsländor ser ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar