Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

torsdag 18 juli 2013

Bandängens Parklek

Dagen efter vår promenad till Västertorp kom jag på att det fanns en annan park som vi aldrig hade besökt: Bandängens parklek.

- Давай одеваться!
Davaj odevat'sja!
("Vi ska klä på oss!")

sade jag till Roxana.

- А сто мы наденем?
A tjto my nadenem?
("Och vad ska vi ta på oss?")

frågade Roxana. Hon gillar att ha fina kläder, gärna klänningar och halsband, för att se ut som en prinsessa eller som en sjöjungfru. Men den här gången blev det en broderad topp i stället.

Vi tog bussen till Bandhagen. På vägen såg Roxana sagan om de tre grisarna (en ryskspråkig version) på mammas mobil. Sedan somnade hon. Hon sov fortfarande när vi var framme. I väntan på att hon skulle vakna provade Emil att gå. Han har starka ben, men han vågar ännu inte att släppa mammas hand.

Roxana blev glad när hon vaknade och upptäckte att det fanns djur i parken.

- Баласка! Коза и маленький козлёнок!
Barasjka! Koza i malen'kij kozljonok!
("En bagge (diminutiv)! En get och en liten killing!")

Hon använder fortfarande formen барашка (barasjka) som hon själv har konstruerat utifrån pluralformen i analogi med feminina substantiv, i stället för ordet барашек (barasjek).

Ett får kom fram, tittade på Emil och sade "Bäää". Sedan kom en get. Emil tittade på dem med nyfikenhet.

Vi gick till hönsen:

- Она летает! Она плыгает!
Ona letaet! Ona prygaet!
("Den flyger! Den hoppar!")

Sedan såg Roxana en gris:

- Там полосёнок! У него хвост!
Tam porosjonok! U nego xvost!
("Där är en griskulting! Den har en svans!")

När pappa ringde ville Roxana gärna berätta för honom om det hon såg.

- Я тозе хочу говолить с папой!
Ja tozje xotju govorit' s papoj!
("Jag vill också prata med pappa!")

- Estoy milando un gallo! Hay un chancho! Aqui está un conejo! Estoy milando conejos!
("Jag tittar på en tupp! Det finns en gris! Här finns en kanin! Jag tittar på kaniner!")

berättade hon.




Sedan lekte hon med sin hink vid plaskdammen, klättrade i klätterställningar och cyklade trehjuling. Och Emil blev riktigt trött.



I parken träffade vi ett spansktalande sällskap och pratade lite med dem innan vi åkte hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar