Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

torsdag 18 juli 2013

Parkleken Lugnet

Förra veckan besökte vi parkleken Lugnet i Västertorp. I parken finns en stor plaskdamm. Roxana tyckte att vattnet var lite för kallt för att bada, men hon lekte med hinkar och kannor. Hon tittade på sina blöta fotspår på marken.

Roxana: А вот еще следы!
A vot esjtjjo sledy!
("Här finns fler fotspår!")

Mamma: А чьи это следы? Кто тут ходил?
A tjji e'to sledy? Kto tut xodil?
("Och vems fotspår är det? Vem har gått här?")

Roxana: Чудисе!
Tjudisjtje!
("Ett monster!")


Sedan ville hon vattna gräset:

- Подём заливать тдавку.
Pojdjom zalivat' travku.
("Vi går och häller (vatten) över gräset (diminutiv)")

Då kom en pojke som var lite större än Roxana och började prata ryska med oss! Han sade att han var 3,5 år gammal. Hans mamma satt på en bänk, och hans lillasyster låg i sin vagn. Roxana lekte en stund med pojken, och jag pratade med mamman. Enligt mamman tycker pojken om att prata ryska. När han hör andra barn prata ryska springer han alltid fram till dem och vill leka.

Det blev en rolig lekstund, och Roxana ville inte gå hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar