Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

lördag 4 maj 2013

En födelsedagsfest

Förra lördagen var vi på besök hos släktingarna: det var en dotter till Roxanas redan vuxna kusin som fyllde två år. Födelsedagsbarnet och hennes storebror har en svensk mamma, och Roxana brukar prata svenska med dem.

Vi tog tunnelbanan. På vägen såg Roxana filmen om de tre grisarna (en spanskspråkig version) på pappas mobil.

Barnen lekte och busade tillsammans. Men Emil och ytterligare en liten pojke somnade tidigt. De större barnen åt glass och tårta. Roxana växlade mellan de tre språken:

- El cavallo!
("Hästen!")

Hon ville ha en leksakshäst.

- Godis! Мама, у меня есть конфета! (Mama, u menja jest' konfeta - "Mamma, jag har en godisbit!").

- Quielo mas helado!
("Vill ha mer glass!")
Hon uttalar verbsuffixet otydligt.

På vägen hem sov Emil i vagnen, och Roxana somnade på en gång när vi kom hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar