Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

lördag 18 maj 2013

Olika smak

Pappa säger att han ska dricka kaffe.

- No, no café! Eso pala la mamá!
("Nej, inte kaffe! Det (är) för mamma!")

Roxana har lagt märke till att det oftast är mamma som dricker kaffe.

- А пичиму ест тлавку папа-лошадь?
A potjemu est travku papa-losjad'?
("Och varför äter pappa häst gräs (diminutiv)?")

Mamma förklarar att hästar äter gräs. Roxana äter bröd, kött, ris, och hästarna äter gräs...

Roxana: Я не хочу есть лис и мясо.
Ja ne xotju est' ris i mjaso.
("Jag vill inte äta ris och kött")

Mamma: А что ты хочешь есть? Травку, как лошадь?
A tjto ty xotjesj' est'? Travku, kak losjad'?
("Och vad vill du äta? Gräs (diminutiv), som en häst?)

Roxana: Нет, я хочу печенье-клем.
Net, ja xotju peten'e-krem
("Nej, jag vill ha kakor (med) kräm")

Det är Ballerinakex hon menar. Kanske kan hon få det, men först efter att ha ätit mat :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar