Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

fredag 24 maj 2013

Vem ska Roxana lyssna på?

Roxana kan vara envis ibland.

- Я не хочу слушать папу!
Ja ne xotju slusjat' papu!
("Jag vill inte lyssna på pappa!")

säger hon till mamma.

- No quielo hace caso a la mama
("Jag vill inte lyssna på mamma")

säger hon till pappa.

När mamma frågar vem hon ska lyssna på svarar Roxana:

- Никого.
Nikogo.
("Ingen")

När pappa ställde samma fråga på spanska svarade hon:

- Nadie
("Ingen").

Men ibland svarar hon:

- Бабу Ягу!
Babu Jagu!
("På Baba Jaga!")

Baba Jaga är en elak häxa ur ryska folksagor. Ska Roxana verkligen lyssna på henne?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar