Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

måndag 6 maj 2013

Siffror och sånger

Förra söndagen var vi på Kolobok. Den här gången lekte barnen med siffror och räknade olika saker, och det är något som Roxana tycker är väldigt roligt.
Som vanligt blev det också musik, sång och dans.

- He cantado
("Jag har sjungit")

berättade Roxana för pappa när hon kom hem.

Hon uttalar verbet otydligt och det är svårt att avgöra om hon verkligen använder 1 person singularis.

Pappa: ¿Has cantado?
("Har du sjungit?")

Roxana: Sí.
("Ja").

Pappa: ¿Qué cantaste?
("Vad sjöng du?")

Roxana: Otla canción.
("En annan sång").

Kanske menade hon att hon hade lärt sig en ny sång.

På eftermiddagen var barnen med pappa en stund medan mamma tränade på gymet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar