Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

tisdag 28 maj 2013

Över 100 inlägg

Nu har jag skrivit över 100 inlägg i den här bloggen och över 70 inlägg i den ryska bloggen som startades lite senare. Jag ser att jag har fått flera tusen besök.

Det jag skriver här är en liten del av mina dagboksanteckningar. Jag tycker att det är intressant att följa mina barns språkutveckling, och jag tror att det kan vara intressant för andra att läsa om det.

Genom att berätta om mina barn visar jag också att de lever precis som andra barn i deras ålder. De drillas inte, de tvingas inte att lära sig ord eller öva grammatik på bekostnad av vanliga barnaktiviteter. De leker, lyssnar på musik och sagor, besöker släktingar, träffar andra barn och vistas ute en hel del. Men de tre språken, ryska, spanska och svenska, är en del av deras vardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar