Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

lördag 1 juni 2013

En svensk-rysk utflykt

I tisdags var barnen från Roxanas förskola på utflykt i Aspuddsparken. Mamma, mormor och Emil följde med.

Vi gick inte till förskolan på morgonen, som vanligt, utan tog tunnelbanan till Örnsberg. När tåget stannade i Sätra såg vi de andra barnen med personalen som skulle ta samma tåg. Så vi fick sällskap.

På tåget pratade Roxana med de andra barnen och med personalen, och jag fick chansen att höra henne prata svenska. Det händer inte så ofta.

Roxana: Däl ä lille katt på borden!

Malin: Får man klappa djuren?

Roxana: Ja. Och klappa på hästarna.

Malin: Och klappa på hästarna också?

Roxana: Och sitta på hästarna.

Malin: Får man sitta på dem också?

Roxana: Malin, titta, mina glasögon.

Malin: Solglasögon!

Aspuddsparken är ett av Roxanas favoritutflyktsmål. Den här gången var det ännu roligare än vanligt. Roxana sprang runt, tittade på olika djur, klappade getterna och kaninerna och lekte på lekplatsen. Hon pratade ryska och svenska.

Emil brukar oftast sova på förmiddagen. Men han var vaken en stund och tittade nyfiket på fåren. Sedan somnade han.

Efter utflykten åkte vi hem. Roxana var med mormor på eftermiddagen. De läste sagor och lekte med kort med bilder och ryska bokstäver som Roxana fick av mormor.

Sedan åkte mormor till Malmö. Där bor min kusin med familjen. Själv gick jag iväg för att springa Vårruset. Roxana och Emil stannade hemma med pappa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar