Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

måndag 17 juni 2013

Regniga dagar

- И вода капает.  Надо сколей домой. Дождь идет. Подем спьятаемся.
I voda kapaet. Nado skorej domoj. Dozjd' idjot. Pojdjom sprjataemsja.
("Och vattnet droppar. Man måste hem fort. Det regnar. Vi går och gömmer oss")

sade Roxana när vi pratade om åskan.

Hon böjer verbet "gömma sig" i analogi med andra, regelbundna verb. Den form som hon är ute efter är спрячемся (sprjatjemsja).


Vädret är verkligen opålitligt. Häromdagen när pappa, Emil och jag kom för att hämta Roxana på förskolan tog vi en promenad till en liten damm i närheten där det finns grodyngel och snäckor. Men det började regna igen! Alla hade regnkläder utom pappa...




Emil gillade inte att få regndroppar i ansiktet. Men Roxana var glad: hon hittade många sniglar på vägen hem.

I fredags var Roxana ledig och vi tyckte att det var tråkigt att vara hemma hela dagen. Men det var mulet. Så det blev en promenad i Kungens kurva där man kan gå in i någon butik om det börjar regna. Vi köpte några saker, bland annat två brödrostar: en stor och en liten, till Roxanas kök, med tillhörande brödskivor i plast. Sedan gick vi till Lekplatsen i Heron City.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar