Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

lördag 15 juni 2013

Marsvin, åsnor och spindelnät

Förra fredagen var vädret fint, och vi tog en promenad till Huddinge. På vägen somnade barnen i vagnen. Och jag pratade med en mormor som var ute och promenerade med två barnbarn. Hon var från Finland, och flickorna var tvåspråkiga: de pratade svenska och finska.

När barnen vaknade var vi redan i närheten av Rådsparken. Som vanligt sprang Roxana till djuren.

- Моская свинки!
Morskaja svinki!
("Marsvin!")

sade Roxana när hon såg marsvinen.
Uttrycket består av ett adjektiv och ett substantiv, men Roxana kanske betraktar det som ett ord, eftersom hon böjer bara det andra ordet, substantivet, i pluralis, medan adjektivet står i singularis.

Sedan gick vi till lekplatsen. Där försökte hon klättra upp i en klätterställning, men det var svårt, ocvh hon bad om hjälp:

- Помогите, помогите, спасите!
Pomogite, pomogite, spasite!
("Hjälp, hjälp, rädda (mig)!")

Verben "hjälpa" och "rädda" står i imperativ pluralis.

Det här ropet på hjälp har hon säkert hört i någon av de animerade ryska filmer som hon har sett.

- Я сечас упаду... Я хочу туда навех.
Ja sejtjas upadu... Ja xotju tuda naverx.
("Nu kommer jag att ramla... Jag vill dit upp.")

sade hon. Jag hjälpte henne att ta sig upp.

- Ула! Полутились!
Ura! Polutjilos'!
("Hurra! Det lyckasdes!")

Hon tyckte att en del av klätterställningen såg ut som ett spindelnät.

Roxana: Это зе... мозно плыгать.
E'to zje... mozjno prygat'.
("Det är ju... man kan hoppa.")

Mamma: Что это?
Tjto e'to?
("Vad är det?")

Roxana: паук...
pauk...
("En spindel...")

Mamma: Паутина, которую сделал паук?
Pautina, kotoruju sdelal pauk?
("Ett spindelnät som en spindel har gjort?")

Roxana: Да, дядя Шнюк!
Da, djadja Sjnjuk!
("Ja, farbror Sjnjuk!")

Hon pratar om en spindel ur serien om Luntik.

Sedan gick hon tillbaka till djuren, getterna och åsnorna. Emil tittade också på dem.





Det blev en rolig promenad, som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar