Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

fredag 22 februari 2013

Verb

Roxana vill lägga ett pussel med hästar tillsammans med mig.

- Мама, давай сделает катинку (картинку).
Mama, davaj sdelaet kartinku.
("Mamma, låt oss gör (3 person singularis) en bild.")

----------------------------------------

Roxana: Мама, ты поела?
Mama, ty poela?
("Mamma, har du ätit klart?")

Mamma: Да.
Da.
("Ja.")

Roxana: Давай сделает катинку.
Davaj sdelaet kartinku.
("Låt oss gör (3 person singularis) en bild.")

-----------------------------------------

- Мама, подем в комнату и сделает катинку.
Mama, pojdem v komnatu i sdelaet kartinku.
("Mamma, vi går in i rummet och gör (3 person singularis) en bild.")

------------------------------------------

- Мама, я убилает катинку.
Mama, ja ubiraet kartinku.
("Mamma, jag plockar undan bilden").

Hon kan ännu inte alla verbformer och använder 3 person singularis i stället för 1 person singularis eller pluralis. Annars ser jag inget märkligt i de här meningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar