Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

onsdag 6 februari 2013

Substantiv och verb

Ackusativ i ryskan är inte lätt. Förutom skillnaden mellan substantiv som har olika genus är det också olika regler som gäller beroende på vad substantivet betecknar: en regel för människor och djur, och en annan - för växter och icke-levande objekt. Det försöker Roxana lära sig nu...

Мама, я лисоваю монстлу!
("Mamma, jag ritar ett monster!")

Det ser ut som att substantivet монстр ("monster") står i dativ, men jag tror snarare att hon har böjt det i ackusativ i analogi med feminina substantiv.

Roxana har också böjt verbet рисовать ("rita, måla") i första person singularis på samma sätt som många andra vanliga verb. (Egentligen tillhör det en grupp verb som slutar på -ую i presens 1:a person singularis). Dessutom misstänker jag att hon hade velat säga det i preteritum, eftersom personalen på förskolan berättade att barnen hade målat.

Som vanligt hittade hon också på en massa saker. Hon påstod att det fanns en dinosaurie på förskolans lekplats. Och ute på gatan pekade hon på ett hus och sade:

Там живет волк! Он подул на домик.
("Där bor en varg! Han blåste på det lilla huset")

Det är alltså vargen från sagan om de tre små grisarna som bor i närheten av förskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar