Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

torsdag 31 januari 2013

Promenader

Idag gick Roxana hela vägen från förskolan hem, ett par kilometer. Vi fick sällskap av mamman till en annan flicka från hennes förskola som också pratar ryska. Roxana pratade mycket på vägen, ställde frågor och sjöng en sång.

Det är bra att Roxana vänjer sig vid att gå. Många barn rör sig alldeles för lite nuförtiden. Själv har jag alltid gillat långa promenader. Riktigt långa! När det är varmt och vädret är fint går jag ofta 10-15 km, upp till 20 km, med barnvagnen. Vi promenerar i skogen, går till Aspuddsparken, Hågelbyparken, Rådsparken i Huddinge eller till något annat roligt ställe. Så här såg det ut på våra promenader i somras:




På dessa promenader har Roxana lärt sig många nya ord. Redan när hon var 1 år brukade hon peka på allt hon såg på vägen och säga "Te", vilket i det här sammanhanget betydde: "Vad är det?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar