Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

onsdag 16 januari 2013

Mitt första inlägg

Det här är mitt första inlägg i den här bloggen. Kanske ska jag börja med att berätta om dagen som har gått. Det var en ganska vanlig dag. Jag är för närvarande föräldraledig med Emil, men Roxana är på förskolan från kl. 9 till kl. 15. Förskolan är viktig för hennes svenska: vi brukar ju inte prata svenska hemma. Det var jag som lämnade och hämtade henne idag. När vi kom hem lekte hon en stund; sedan ville hon se några avsnitt i en rysk animerad serie som finns på nätet: Luntik (öppnas i nytt fönster). Denna serie är en av hennes favoriter. Den handlar om en liten rymdvarelse som hamnade på Jorden och blev vän med lika kryp. Roxana kan namnen på alla huvudpersonerna, och en del avsnitt kan hon nästan utantill.

Hon gillar även att läsa böcker tillsammans med mig. Vi har flera barnböcker på ryska som min mamma har köpt (hon bor i Tallinn). Man kan också hitta en del barnlitteratur i elektroniska bibliotek på nätet. I förrgår läste vi bl.a. en saga om en liten Kyckling och en Ankunge: Kycklingen ville alltid göra samma saker som Ankungen, men när Ankungen ville bada fick Kycklingen stora problem. Vi läste också en saga om en liten isbjörn som ville lära sig flyga och några andra korta sagor och dikter som Roxana valde. Emil var också med och lyssnade, och han verkade intresserad :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar