Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

måndag 22 april 2013

Kolobok och en promenad

I söndags var vi som vanligt på Kolobok. Roxana sjöng och dansade. Emil dansade
också och höll mamma i händerna: han kan ju redan stå med stöd. Han sjöng och sade
"Ssssss'". Det är hans favoritljud just nu, ett mjukt s som i ryska. Pappa tycker
att han låter som en orm.

Sedan var det lek med bilder. Barnen fick höra olika ljud och leta upp en bild av
det som låter: var det en hund, en katt, en ko, en get, eller kanske en buss?
Sedan målade de.



Emil blev så trött att han somnade.

På eftermiddagen tog vi en promenad till Långsjön för att titta på änderna. På
vägen dit såg vi också en ponny som promenerade.

På vägen tillbaka såg Roxana en liten lekstuga i en trädgård och sade:

- Мама, я хочу телемок! Там мыска зивет в домике.
Mama, ja xotju teremok! Tam mysjka zjivet v domike.
("Mamma, jag vill (gå in i) det lilla huset! Det bor en mus där i huset")

Ordet теремок (teremok) är inte så vanligt i modern ryska, men det förekommer i en
mycket känd saga som Roxana gillar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar