Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

fredag 5 april 2013

En stor flicka

I tisdags var det fest på Roxanas förskola: Roxana har ju fyllt 3! Pappa bakade en tårta, och jag komm till förskolan med Emil och tårtan lagom till mellanmålet. Emil är lite för liten för att äta tårta, så han åt fruktpuré med yoghurt i stället.

Som vanligt pratade Roxana ryska med mig. Men personalen säger att hon pratar bra svenska. För ett par veckor sedan fick jag en enkät från Stockholms universitet som jag skrev om tidigare. Där ska man kryssa i ord som Roxana använder och svara på några frågor om hennes grammatik: hur hon bildar meningar, hur hon använder olika böjningsformer mm. på ryska och på svenska. Jag har redan fyllt i den ryska enkäten, och jag hoppas att personalen på förskolan kan hjälpa mig med att svara på frågorna om Roxanas svenska.

Igår var vi på BVC för att få reda på hur Stor Roxana har blivit. Och visst har hon blivit stor! Hon är 95 cm lång och väger 14,5 kg. Vi vägde även Emil; han väger ca 9600 g och är 74 cm lång.

Sedan gick vi till Skärholmens bibliotek där jag skulle hämta en bok som jag hade reserverat. Roxana blev glad när jag sade att vi skulle gå till biblioteket:

- Подем читать книжку! Интелесная книжка! Там сказка. Пло Телемок, и Кошкин дом, и лиса и избушка.
Pojdem tjitat' knizjku! Interesnaja knizhka! Tam skazka. Pro Teremok, i Kosjkin dom, i isa i izbusjka.
("Vi går och läser en bok! En intressant bok! Det är en saga i den! Om Lilla huset, och Kattens hus, och Räven och stugan!")

Jag lånade ett par böcker även till henne. Böckerna är på spanska, Roxana ska läsa dem med pappa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar