Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

torsdag 1 augusti 2013

Lekplatsen, Naturhistoriska museet och en promenad

I måndags var det mulet, och i stället för att promenera och leka utomhus gick vi till Lekplatsen i Heron city. Där träffade Roxana en rysktalande femårig flicka, lekte med henne och pratade med flickans mamma.

I tisdags var Roxana på Naturhistoriska museet tillsammans med pappa. Hon tyckte att det var spännande! När hon kom tillbaka berättade hon för mamma om det hon hade sett.

Mamma: А что там было?
A tjto tam bylo?
("Och vad fanns där?")

Roxana: Динозавл!
Dinozavr!
("En dinosaurie!")

Mamma: Ой, динозавр! А ты не испугалась?
Oj, dinozavr! A ty ne ispugalas'?
("Oj, en dinosaurie! Blev du inte rädd?")

Roxana: Нет, я не испугалась.
Net, ja ne ispugalas'.
("Nej, jag blev inte rädd")

Roxana: Улитка! Я видела улитка. И слизняк. А сто он ест, слизняк?
Ulitka! Ja videla ulitka. I sliznjak. A tjto on ets, sliznjak?
("En snigel (med snäcka). Jag såg en snigel. Och en snigel utan snäcka. Och vad äter den, snigeln?")

Mamma: Травку?
Travku?
("Gräs?")

Roxana: Нет. Он ест яблоко. И лебедь! Я видела лебедь.
Net. On est jabloko. I lebed'! Ja videla lebed'.
("Nej. Den äter ett äpple. Och en svan! Jag såg en svan")

Hon använder substantiven i nominativ i stället för ackusativ.

Och igår tog vi alla tillsammans en promenad i Sätra.

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar