Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

söndag 8 september 2013

Lordagspromenaden och "sagan om bokstäverna"

Igår tog vi oss till Aspuddsparken tillsammans med pappa. Som vanligt tittade barnen på djuren, och Roxana red en ponny.






Sedan gick pappa iväg för att handla. Vi stannade en stund i parken, Roxana lekte på lekplatsen, och Emil somnade.




Sedan tog vi en promenad. Vi gick förbi Eolshälls 4H-gård. Där träffade vi en flicka som vi kände från barnklubben Kolobok och hennes mamma. Flickorna lekte, tittade på djuren och pratade ryska.

Sedan promenerade vi hem.

- Я хочу рассказывать сказку про буквы.
Ja xotju rasskazyvat' skazku pro bukvy.
("Jag vill berätta sagan om bokstäverna")

sade Roxana. Hon menade att hon ville prata om vilka bokstäver olika ord började med. Hon sade olika ryska ord, och mamma fick säga den första bokstaven i varje ord. Sedan somnade hon i vagnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar