Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

fredag 3 januari 2014

Tomten och tigertårar

Det blev ingen snö på julafton, och inte på nyårsafton heller. Men tomten kom ändå.




Vi firade jul hos släktingar. Under jullovet blev det inte så många promenader: vädret var dåligt, och barnen var förkylda. Men vid ett tillfälle gick Roxana ut tillsammans med mig för att välja en leksak till sig själv: bland hennes julklappar fanns ett kuvert med pengar. Hon valde en docka.

- Мне кажется, тигр плачет.
Mne kazjetsja, tigr platjet.
("Det verkar som att tigern gråter")

sade hon när vi gick ut.
- Тигр? Где тигр?
Tigr? Gde tigr?
("En tiger? Var är tigern?")

- Она там, на туче.
Ona tam, na tutje.
("Den är där, i molnet")

svarade Roxana och pekade på molnen.
Hon använder ett feminint pronomen i stället för maskulint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar