Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

söndag 16 februari 2014

Vår söndag

Nu mår Roxana bra, och idag var vi på Kolobok, medan Emil stannade hemma med pappa.

På vägen dit läste vi en bok.

Ute på gatan såg vi en hund som tittade på oss.

- Почему xочет поздороваться с нами?
Potjemu xotjet pozdorovat'sya s nami?
("Varför vill (den) hälsa på oss?")

frågade Roxana.

Vi började prata om hundar. Igår var pappas släktingar på besök. De hade tagit med sig sin lilla hund. Men jag var inte hemma, och Roxana berättade om hur hunden slickade på henne.

- Вот так собаки делают, когда лижут девочек. Он xочет меня съесть. Он думает, что я - мясо.
Vot tak sobaki delajut, kogda lizjut devotjek. On xotjet menja s`est'. On dumaet, tjto ja - mjaso.
("Så här gör hundar när de slickar på flickor. Han vill äta upp mig. Han tror att jag är kött")

På Kolobok var det roligt, som vanligt. Bland annat gjorde Roxana en liten balettdansös av papper tillsammans med läraren.



Hemma vilade vi. Emil lade pussel med olika djur och fick höra vad djuren hette på ryska. Roxana bad mig att skriva ryska bokstäver: hon sade till mig vilken bokstav hon ville se, och jag skrev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar