Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

söndag 16 februari 2014

Roxanas picknick

Det är tråkigt att vara sjuk. Tur att man kan hitta på roliga lekar hemma.

- Мама, я уже приготовила пикник! Давай пить чай с пикником!
Mama, ja uzje prigotovila piknik! Davaj pit' tjaj s piknikom!
("Mamma, jag har redan förberett en picknick! Vi ska dricka te med picknicken!")



Roxana har nog aldrig varit på picknick. Hon har hört ordet i en film. Men hon har tydligen förstått vad det betyder. Fast hon lägger betoningen på den andra i stället för den sista stavelsen när hon böjer ordet i instrumentalis.

Vi får väl ordna en picknick när det blir varmare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar