Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

söndag 3 februari 2013

På Kolobok idag

Idag var vi på Kolobok. Det var kul, som vanligt. Först skulle vi sjunga och dansa. Roxana dansade med de andra barnen, och hon sjöng Isbjörnens vaggvisa och en annan sång som hon lärde sig på Kolobok förra året:

Я пеку, пеку, пеку
Деткам всем по пирожку,
А для милой мамочки
Испеку два пряничка

Кушай, кушай, мамочка -
вкусные два пряничка!
Я ребяток позову,
пирожками угощу.

(Jag bakar, bakar, bakar piroger till alla barnen, och för min kära mamma ska jag baka två små mjuka (ryska) pepparkakor. Ät, ät, mamma de två goda kakorna, och jag ska kalla på barnen och bjuda dem på pirogerna).

Sedan var det lekar med bilder och leksaker. Bland annat fick barnen se bilder på olika frukter och säga vilka frukter som var söta och vilka som var sura. Och sedan målade barnen. Vi lärde oss att man kan göra fina mönster om man doppar bottnet av en pet-flaska i lite färg och pressar det mot pappret. Det blir en blomma. Prova!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar