Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

fredag 22 mars 2013

Vem sitter i bassängen?

Idag gick Roxana och jag till simhallen. Roxana plaskade och lekte i äventyrsbadet:

"Мама, я плывет как лыбка! Мама, давай, поплыгаем!"
Mama, ja plyvjot kak rybka! Mama, davaj poprygaem!
("Mamma, jag simmar 3 person) som en fisk! Mamma, ska vi hoppa lite?")
Hon brukar fortfarande ibland använda verb i presens 3 person singularis i stället för 1 person.

Plötsligt tittade hon in i bassängen och frågade:

- Мама, ты боишься кто сидит в плуду?
Mama, ty boish'sja kto sidit v prudu?
("Mamma, är du rädd för (den) som sitter i dammen?")

- Того, кто сидит в пруду?
Togo, kto sidit v prudu?
("Den som sitter i dammen?")

- Да. Возьми палку.
Da. Voz'mi palku.
("Ja. Ta en pinne.")

"Den som sitter i dammen" nämns i sagan om lilla Tvättbjörnen som vi har läst många gånger. Men tvättbjörnens mamma har ju förklarat för sin son att Den som sitter i dammen är snäll om man ler mot honom i stället för att vifta med en pinne.

Sedan gick vi till en större bassäng och till den där konstiga poolen med bubblande vatten. I den finns det säkert något odjur. Kanske en vattenlevnde dinosaurie.

På kvällen lagade Roxana mat i sitt leksakskök och serverade pappa och mamma:

- Papi, es para ti.
("Pappa, det är till dig.)

Мама, для тебя.
Mama, dlja tebja.
("Mamma, till dig.")

Sedan var det dags att sova. När Roxana ska sova brukar hon ofta ta med sig någon leksak. Den här gången blev det Luntik som mamma har virkat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar