Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

fredag 29 mars 2013

En promenad och en lugn hemmakväll


Idag tog Roxana, Emil och jag en promenad till Huddinge. Men det var fortfarande lite kallt, och vi såg inte så många djur som vi brukar se på sommaren: bara några hundar och en häst.





Hemma lyssnade Roxana på några låtar som jag hittade på Youtube. En gammal låt blev genast hennes favorit, hon ville höra den om och om igen. Det är inte så konstigt: den handlar ju om dinosaurier! En liten pojke ber sin pappa att berätta en saga, men i stället berättar pappan om dinosaurierna. Och nu pratar pojken om dinosaurierna hela tiden! "Dinosaurier, ni kanske gömmer er i Afrika och äter baobab till frukost, tvärtemot vad den tråkiga vetenskapen säger".
Roxana känner nog igen sig själv...


Och här är ytterligare ett roligt videoklipp som vi har hittat och som Roxana gillar: De talande bokstäverna. Titta på det om ni vill veta hur det ryska alfabetets bokstäver uttalas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar