Jag är mamma till Roxana (född den 31 mars 2010) och Emil (född den 20 juni 2012). Mitt modersmål är ryska. Min sambo har spanska som modersmål. Vi talar våra respektive modersmål med barnen, och när vi alla är tillsammans talar vi spanska. I den här bloggen berättar jag om våra barns framsteg i ryska, spanska och svenska.

torsdag 24 mars 2016

En slangbella eller en katapult

Jag läste en bok för Roxana där ordet рогатка (rogatka), "slangbella", dök upp. Roxana kände inte till ordet och jag började förklara vad det är. Roxana utropade:

- Это же катапульта!
- E'to zhe katapul'ta!
("Det är ju en katapult!")

Det visade sig att hon hade hört ordet katapult i ett avsnitt av serien "Фиксики", Fixarna. Ytterligare ett exempel på ord som hon har lärt sig genom att se denna serie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar